top of page

3 שאלות שאתם חייבים לענות עליהן על מנת לשמור על העסק שלכם בחיים

לא כל עסק אפשר להציל ולפעמים זה כבר מאוחר מדי להקים אותו לתחייה . אבל יותר מדי עסקים מפסיקים להתקיים בטרם עת. אם המייסדים והמנהלים של העסקים האלה היו מתעוררים בזמן, לוקחים את ההחלטות הנכונות ומבצעים שינויים הכרחיים הם היו יכולים להציל את החברה שלהם ולמנוע מהחזון שלהם להיכשל.

מובילי החברות המצליחות והחדשניות ביותר תמיד מנסים לאתגר את המוצרים והמודלים העסקיים הקיימים שלהם. גם כשהחברה שלהם מציגה מספרים מרשימים, ומוצרי הדגל שלה ממשיכים להכניס רווחים עצומים, הם תמיד חושבים איך החברה שלהם תיראה בעתיד, כיצד היא יכולה להשתפר ולאילו כיוונים היא יכולה להתפתח.

דיוויד ג. בלנד, יזם ומומחה Lean Startup


כשהעסק שלכם מצליח ומתפקד בצורה יוצאת מהכלל, זה בדיוק הזמן לחשוב על המחר של העסק שלכם. אילו קלפים אתם מחזיקים ביד למקרה שהתנאים, הדרישות וכללי התחרות בשוק ישתנו לגמרי? מה תוכלו להציע ללקוחות כשהביקוש והדרישה למוצרי הדגל המסורתיים שלכם ירדו? חשוב שתחשבו על כל ההיבטים האלה ותוודאו שהחברה שלכם מוכנה לשיבוש עסקי, למתחרים חדשים ולמהפכות בתחום פעילותכם. אל תשימו את כל הביצים שלכם בסל אחד ותסתמכו על מוצר פופולרי אחד ויחיד שיחזיק את העסק שלכם לנצח. תדמיינו כיצד לעצב את העסק שלכם מחדש, להפוך את פניו ולשמור עליו רלוונטי גם בטווח הרחוק. אם לא תפעלו כבר עכשיו, אז אחר כך כבר יהיה מאוחר מדי ותוכלו רק להתחרט שקפאתם במקום, לא ראיתם את הנולד ולא דחפתם את החברה שלכם לתחומים ואפיקי פעילות חדשים.



תקחו לדוגמה את ענקית התוכן העולמית נטפליקס שתמיד דואגת להציע משהו חדש ומהפכני ללקוחות שלה ולעצב מחדש את התחום שבו היא פועלת. בראשית דרכה, החברה הציעה שירות חדשני של השכרת תקליטורי סרטים ותוכניות טלוויזיה באמצעות משלוח בדואר לבית הלקוח. השירות החדש גרם למהפכה בתחום השכרת הוידאו וזכה להצלחה עצומה בקרב הלקוחות שנטשו את ספריות הוידאו המסורתיות. אבל, נטפליקס לא הסתפקה בזה ולא נחה על זרי הדפנה לנצח. היא המציאה את עצמה מחדש כשהציעה שירותי "סטרימינג"- הזרמת תוכן בצורה ישירה לטלוויזיה, לסמארטפון ולמכשירים תומכים אחרים. השירות המהפכני הפך לתחום הפעילות ומקור הרווח העיקרי של החברה.


אבל שירותי הזרמת התוכן ווידאו על פי דרישה לא הספיקו לחברה השאפתנית. היא המשיכה להמציא את עצמה מחדש והחלה ליצור הפקות מקור בלעדיות שיבליטו אותה מכל שאר המתחרים בתחום. נטפליקס תמיד שואפת להציע משהו מהפכני וייחודי ללקוחות שלה שהם לא ימצאו במקום אחר. היא תמיד נמצאת צעד אחד לפני כל השאר ומנסה לפעול בדרך מקורית ושונה. נטפליקס אף פעם לא מסתמכת על שירות מצליח אחד שהיא חולבת ממנו רווחים לנצח, אלא מנסה לפעול בכמה מישורים ומימדים שונים בו זמנית, ולהציע משהו מתקדם וחדשני ללקוחות שלה.


במשך שנות עבודתי הרבות בתחום הניהול והייעוץ העסקי , בחנתי המון שיטות לניהול תהליכי חדשנות בחברות שונות. יישום הטכניקות האלה אמור לעזור לחברה שלכם לעצב את פניה מחדש ולהתאים אותה לעולם המחר. מדובר בחיפוש מנועי צמיחה ואפיקי השקעה לעתיד שעליהם תוכל להתבסס החברה שלכם כשמוצרי הדגל המצליחים שלכם יאבדו מהרלוונטיות שלהם ולא ידברו יותר אל הלקוח.


במאמר הזה אני אציג את שלוש השאלות החשובות ביותר שאתם חייבים לשאול את עצמכם. הם יעזרו לכם להבין לאן צועדת החברה שלכם,עד כמה היא מסוגלת להתמודד עם הלא צפוי וכיצד היא יכולה לשמור על ההצלחה והשליטה שלה בשוק בטווח הרחוק. אם תמצאו מענה יעיל ומוצלח לשלושת האפיקים האלה, אז החברה שלכם תצליח בטווח הרחוק, לא משנה כיצד ייראה השוק ומה יעשו המתחרים. השיטה הזאת עזרה מאוד ללקוחות שלי שהצליחו להמציא את העסק שלהם מחדש ולהציל אותו מדעיכה איטית ומוות בטוח. אני בטוח שהתמודדות עם השאלות הגורליות האלה יעניקו לצוות שלכם יצירתיות, השראה והמון חומר למחשבה. אל תיתנו להישגי ההווה הזמניים לסנוור אתכם ואל תניחו מראש שהם יימשכו לנצח. תבנו במו ידיכם את העתיד של החברה שלכם ותעצבו את המחר שלה. זה הרבה יותר יעיל מלהגיב באיחור לשינויים שונים , להסתגל לתנאים החדשים בשוק שבכלל לא צפיתם אותם או להתמודד עם מתחרים חדשניים ומתקדמים שיכתיבו את תנאי התחרות בתחום פעילותכם.


שאלה ראשונה: "מה נעשה אם לא נצליח למכור יותר את מוצר הדגל שלנו?"


תדמיינו מצב שבו המכירות של הלהיט ההיסטרי שלכם דועכות ומגיעות לשפל חסר תקדים, וכל הלקוחות הנאמנים שלכם כבר שכחו אותו מזמן ואפילו לא רוצים לשמוע עליו. אסור שתישברו, תרימו ידיים ותסגרו את העסק. התשובה לשאלה הזאת לא צריכה להיות: "אין מה לעשות. ניקח את כל הדברים שלנו, נכבה את האור ונלך הביתה."



אם הצלחתם להפוך את החזון השאפתני שלכם לחברה גדולה ומצליחה, אז אין ספק שצברתם המון ידע, ניסיון וקשרים מועילים. ההצלחה שלכם לא הייתה הבלחה חד פעמית ואם תתאמצו ותנצלו בצורה נכונה את כל המשאבים שלכם, תוכלו לשחזר אותה באפיק פעילות ומישור אחר.


הבעיה של מנהלי חברות רבים היא שהם תקועים במודל העסקי הנוכחי שלהם. הם פוחדים לשנות או לסגת ממה שהביא להם הצלחה מסוימת ולהתנסות בדברים חדשים. הם מכירים בעל פה את הצרכים והדרישות של הלקוחות הקבועים שלהם, ואת כל המאפיינים והתכונות של המוצר שלהם, ועם רמת המומחיות והידע שלהם לא צריכה להיות להם כל בעיה ליצור הצעות ערך חדשות וייחודיות ללקוחות שלהם. אבל כשהם עסוקים בלשמור על הקיים, להתנהל במגבלות המוכר והמקובל, ולהימנע מכל שינוי הכרחי וחשיבה לטווח הארוך, הם לא מסוגלים לחשוב ביצירתיות ומחוץ לקפסא, לראות את הנולד ולהתפתח בכיוונים חדשניים ולא צפויים. מעבר לתפעול היומיומי של העסק שלכם ולשיפור רווחיותו, אתם חייבים לחשוב על מספר תחלופות טובות ליום שבו המודל העסקי המסורתי שלכם יפסיק לתפקד.


"מה יקרה אם לא נצליח למכור את המוצרים שלנו ברשתות קמעונאיות?"


הרשתות הקמעונאיות ממשיכות לדשדש ולהיאבק על חייהן גם בשנת 2017. לקוחות רבים מעדיפים להשתמש בערוצי מכירה דיגיטליים ולבצע הזמנות בלחיצת עכבר ומבלי לצאת מהבית. אם אתם מציעים ללקוחות שלכם מוצרי צריכה פיסיים ומוחשיים, תצטרכו להתאים את עצמכם לעולם האינטרנט ולחפש ערוצי הפצה, שיווק ומכירה חדשים. ככל שתמצאו דרכים חדשות, נוחות ומהירות להציע את המוצרים שלכם ללקוחות, כך תבטיחו שהעסק שלכם לא יתמוטט ביחד החנויות הקמעונאיות הרגילות שאיתן אתם משתפים פעולה. לפניכם רשימה של כמה פיתרונות אפשריים לבעיה הזאת שיאפשרו להצעיד את העסק שלכם לעולם המחר ולהנגיש את רכישת המוצרים שלכם ללקוח.



"מה יקרה אם לא נצליח למכור את המוצרים שלנו ברשתות קמעונאיות?"

  • נשתף פעולה עם אמזון ( כמו שעשתה חברת "נייק")

  • ניצור שירות מנויים (כמו שעשתה חברת ( " Dollar Shave Club"

  • אנחנו יכולים למנף ולהשתמש בנתונים ובמידע שהמוצרים שלנו מייצרים (בדומה ליצרן ציוד הכושר והספורט "FitBit")



"מה יקרה אם לא נצליח למכור יותר גיליונים מודפסים של העיתונים וכתבי העת שלנו?"


הירידה במכירות המהדורות המודפסות של עיתונים וכתבי עת שונים מורגשת היטב גם בשנת 2017 ונראה שאין דבר שיעצור את הצניחה החדה. אבל תחשבו על דרכים יצירתיות להתמודד עם הבעיה הזאת. יש לכם עיתונאים וכתבים מוכשרים שעובדים מסביב לשעון על מנת להציע את התוכן האיכותי , המקורי והמעניין ביותר. מה שמונע מכם להצליח הוא רק הפורמט של התכנים שלכם. תתקדמו למאה ה-21 ותחשבו על דרכים חדשניות ומתקדמות להגיע לקוראים שלכם. העובדה שלקוחות רבים מעדיפים לקרוא את החדשות מצג הסמארטפון ולא מגיליון הנייר הקשיח והמודפס לא צריכה לאיים על העסק שלכם.


"מה יקרה אם לא נצליח למכור יותר גיליונים מודפסים של העיתונים וכתבי העת שלנו?"

  • תעברו לפורמט דיגיטלי ותחקו את ההצלחה המסחררת של נטפליקס ( העיתון המפורסם והיוקרתי "ניו יורק טיימס" נלחם בירידה במספר המנויים של העיתון הרגיל בזכות גביית תשלום עבור תוכן דיגיטלי).

  • אתם יכולים להציע את התכנים שלכם כשירות למנויים. (כתבי עת כמו "טיים" ו- Cooking Light"" אימצו את השיטה הזאת).

"מה יקרה אם לא נצליח למכור יותר את דגמי המכוניות שלנו?"


קצב מכירות הרכב בארה"ב הולך ויורד ושוק המכוניות נחלש מאוד בתקופה האחרונה. עדיין לא מדובר במשבר חמור כמו בתחום הקמעונאות או העיתונות המודפסת, אבל כבר אפשר להתחיל לראות לאן הרוח נושבת. מומחים רבים מסכימים כי הופעת הרכב האוטונומי והתפשטות תופעת הנסיעה השיתופית מצמצמות את רכישת הרכבים הפרטיים הרגילים ויכולים להביא להאטה רצינית בענף. כיצד אתם מתכננים להתמודד עם השינויים בשוק הרכב וכיצד תגיבו לדשדוש ולצניחה במכירות שלכם?




"מה יקרה אם לא נצליח למכור יותר את דגמי המכוניות שלנו ? "

  • אנחנו יכולים להתאים את המרכיבים של המכוניות שלנו לשווקים ולתחומים אחרים. ( דוגמה טובה לכך היא טסלה שהתאימה את סוללות הרכבים שלה גם לשימוש כמקור אנרגיה חלופי בבית ).

  • אנחנו יכולים ליצור דגמים אוטונומיים משלנו או לקפוץ לעולם הנסיעה השיתופית ( חברת מרצדס עובדת על מכונית ללא נהג משלה ובאותו הזמן גם השיקה פרויקט שמחקה את אובר)

  • אנחנו יכולים להתמקד גם בתחום ציוד, איבזור והנגשת מכוניות לנכים ( כך עשתה ענקית הרכב היפנית טויוטה).

אם פתאום אתם מזהים שהמוצרים שלכם לא נחטפים מדמדפים כמו פעם, לא מדובר רק באיום קיומי, אלא בהזדמנות של החברה שלכם למצוא אפיקי השקעה ומנועי צמיחה חדשים שיחליפו את מוצרי הדגל המסורתיים והעיקריים שהתרגלתם להסתמך עליהם. אם אתם רוצים לשמור על ההצלחה של העסק שלכם בטווח הארוך, אתם צריכים לראות הזדמנות בכל קושי, אתגר וירידה במכירות, ולא קושי וסיכון מיותר בכל הזדמנות לשינוי ודרך חדשה שאתם צריכים להוביל. תחשבו על מודלים עסקיים חדשניים והצעות ערך חדשות שעליהם תוכלו להתבסס כשהמודל העסקי הנוכחי יפסיק לספק את הסחורה ולתפקד בהצלחה. אל תחכו למשבר ולהתרסקות של העסק שלכם, כי אז זה כבר יכול להיות מאוחר מדי.


"שאלה שנייה: האם ישנו סטארט אפ חדשני ומהפכני שיכול להפוך אתכם למיושנים ולא רלוונטיים?"


התשובה לשאלה הזאת לא צריכה להיות: "גרסה קטנה ונמרצת יותר של המתחרה העיקרי שלנו".



חברת סטארט אפ היא לא תאגיד ענק בקנה מידה קטן וצנוע יותר. ישנו הבדל עצום בין צורות הארגון, הניהול, שיטות העבודה ואופי הפעילות של סטארט אפ בראשית דרכו לבין תאגיד גדול שמתבסס על מודל עסקי מצליח ומתפקד. בסביבה העסקית של היום, חברות סטארט אפ יכולות לפרוץ משום מקום ולדחוק את החברות הגדולות והמוכרות ביותר בשוק. סטארט אפים מתמודדים היטב עם אווירה של חוסר וודאות ויציבות, ויכולים להתרחב ולגדול בקצב מדהים. הם הרבה יותר זריזים, נמרצים, פתוחים לחידושים ושינויים, ולא פוחדים מאילתורים, ניסויים וכישלונות, כמו חברות גדולות ומבוססות שמקדשות סדר, יציבות, הדרגתיות ושיטתיות.


בזמן שמרבית המשאבים שלכם מוקדשים לתפעול המודל העסקי הקיים, וכל תהליך חדשנות נתקל בקבלת החלטות איטית ומסורבלת ובבירוקרטיה ניהולית מסועפת, הסטארט אפ שמתמודד איתכם יספיק כבר ליצור גרסה ראשונית של המוצר המהפכני שלו , לתקף אותו בשוק ולהשיק אותו לציבור הרחב. בזמן הזה, צוותי החדשנות שלכם עדיין יתווכחו כיצד לבנות אבטיפוס ראשוני, זול ובסיסי שיהיה ניתן לתקף בקרב לקוחות ממשיים. תחשבו על סוג הסטארטאפ שיכול לאתגר את המודל העסקי הקיים שלכם, אילו נקודת חולשה הוא יכול לנצל וכיצד הוא ינסה לגרום ללקוח לנטוש את המוצרים המסורתיים שלכם. אם תחשבו מראש כיצד סארטאפ יכול לשבש את התעשייה שלכם ולהפוך את המודל העסקי שלכם ללא רלוונטי, תוכלו להתכונן מראש ולהתמודד איתו באופן הרבה מוצלח ויעיל.


סטארטאפים משבשים שמציגים מוצרים ושירותים בסיסיים, נגישים וזולים בנוחות וזמינות גבוהה

  • לפעמים, האיכות של המוצר או השירות , או הניסיון ורמת המומחיות של נותני השירותים הם לא הדבר הכי חשוב ומכריע עבור הלקוח. חברות שיתוף הנסיעה "אובר" ו- "ליפט" גרמו למהפכה בתחום ההסעות והרסו לגמרי את תעשיית המוניות המסורתיות. למרות שהמונית הפכה לסמל מוכר בערים גדולות רבות בארה"ב, לקוחות מעטים נהנו מהנסיעה בה. הקושי לתפוס מונית, זמן ההמתנה הבלתי נסבל והמחירים המטורפים, התחלפו בהזמנה פשוטה בלחיצת כפתור, זמן הגעה מיידי, מחירים זולים ונוחות מירבית. מה הפלא שאפליקציות הנסיעה השיתופית השתלטו על החיים של כולנו?

  • מותגים מוזלים המצטיינים במחירים נגישים ובאיכות סבירה צוברים יותר ויותר פופולריות. מותגים יוקרתיים שהרגילו את הלקוחות שלהם למחירים מופקעים ולאיכות בינונית שלא מצדיקה את תג המחיר הולכים ונעלמים. המודעות הצרכנית עלתה והלקוח משקיע המון זמן בסקר שוק והשוואת מחירים. אנחנו מעדיפים מוצר סביר במחיר נגיש מאשר מוצר יוקרתי עם מחיר מנופח. לדוגמה, גם אני התעייפתי לשלם מחירים מופרזים על מסגרות משקפיים שאפילו לא מתאימות היטב ונשברות כל הזמן. המעבר למותג זול ובסיסי יותר שהציע איכות סבירה ביחס למחיר היה בלתי נמנע.




סטארטאפים משבשים שיפצלו את המוצרים המורכבים והמסורבלים שלכם לפתרונות יותר עדכניים ופשוטים


  • כולנו מכירים את תוכנת העיצוב הגרפי המפוסמת של חברת אדובי- "פוטושופ". מדובר בתוכנה מורכבת ומסובכת שמתיימרת לעשות כל דבר. הבעיה שהיא לא עושה את הכל באופן הטוב והיעיל ביותר. התוכנה ניסתה לקלוע לצרכים ולדרישות של כולם, אבל פיספסה את היכולת לעשות באופן מושלם צורך ספציפי מסוים. מגוון רחב של סטארטאפים פיצלו את ים היכולות והאפשרויות שהיו בפוטושופ ויצרו תוכנות הרבה יותר קלות וברורות לשימוש שהתמקדו בצורך והיבט ספציפי אחד. התוכנות האלה התמקדו בנישה אחת והתמודדו איתה באופן הרבה יותר איכותי ומוצלח מפוטושופ. דוגמה לכך היא תוכנת סקאטץ’- תוכנת עיצוב מקצועית המותאמת במיוחד למחשבי מקינטוש. מעצבים צעירים רבים החלו לנטוש את פוטושופ המיושנת והמסורבלת ועברו להשתמש בתוכנות חדשניות, נגישות ואיכותיות יותר. בהתחשב בעובדה שפוטושופ נוצרה לפני יותר מ-25 שנה, אז זה בכלל לא מפתיע שקמות לה מתחרות הרבה יותר עדכניות ומתקדמות שמדברות לקהל יעד מסוים ומותאמות בצורה טובה יותר למטלות ספציפיות וממוקדות.

  • מערכת הג’ירה של חברת אטלאסיאן נחשבת לאחד מהכלים המובילים בעולם לניהול פרויקטים ולמעקב אחר שגיאות בתהליכי עבודה. אבל, המורכבות של התוכנה והקושי בשימוש בה גורמת לאנשים רבים לוותר עליה ולהשתמש בכלים פשוטים וברורים יותר לשימוש, כמו Trello . חברת אטלאסיאן הבחינה באיום ורכשה את המתחרה העיקרי שלה- Trello עוד לפני שהוא פגע בה בצורה משמעותית.


אל תחכו להופעת סטארטאפ שישבש את תחום הפעילות שלכם. תגרמו לשיבוש עסקי בתחום הפעילות שלכם בעצמכם.


ההגנה הטובה ביותר היא התקפה. במקום לחכות לשיבוש עסקי בענף שלכם ולשבור את הראש כיצד להתמודד איתו, תקדימו את כל השאר , תכתיבו את כללי המשחק בשוק בעצמכם ואל תיגררו אחרי המתחרים שלכם. אתם חייבים לחשוב לאן התעשייה שלכם הולכת, לאילו כיוונים היא מתפתחת, מהם הטרנדים שישלטו בה בעתיד והאם יש מקום לחברות סטארטאפ נועזות שיבצעו מהפכה בתחום פעילותכם ויהפכן את המודל העסקי שלכם ללא רלוונטי. תחשבו כיצד אתם יכולים להקדים תרופה למכה ולהציע ללקוחות שלכם משהו מהפכני וחדשני שהמתחרים שלכם אפילו לא חשבו עליו. תעצבו את פני התעשיה שלכם ותכתיבו את הסטנדרטים הנהוגים בו. חדשנות היא לא תהליך חד פעמי שנעשה בטעות ובמקריות, אלא בתהליך שיטתי, רציף, מסודר, ומאורגן, שצריך לבצע אותו בצורה נבונה, יעילה ונכונה.


  • דירקטוריון ייעוץ פנימי לפעמים הוא מכונה גם "דירקטוריון צמיחה וחדשנות". מדובר בצוות מנהלים בכירים בתוך התאגיד שעורך פגישות ודיונים בנוגע לתהליכי החדשנות ותכנון אפיקי הצמיחה וההשקעה ארוכי הטווח של החברה. קיבלתי את הרעיון המוצלח הזה מידידי אריק רייס, שיודע דבר או שניים בנוגע לחדשנות וצמיחה עסקית. זה יגביר את יעילות תהליכי החדשנות בחברה שלכם ויבטיח שההנהלה הבכירה תהיה מעורבת בהם, תתכנן אותם בצורה מסודרת ותעניק להם גיבוי ותמיכה.

  • הקמת צוותי חדשנות ופיתוח רב תכליתיים   התאגיד שלכם חייב לכלול צוותי פיתוח וחדשנות שידמו סטארטאפים נמרצים , גמישים וזריזים. הצוות שלכם חייב להיות מגוון ולכלול עובדים שאפתניים ומסורים מחטיבות ויחידות שונות של הארגון. הם חייבים לבוא מרקעים שונים ולהצטיין במיומנויות ויכולות שונות כמו עיצוב, תכנון, ופיתוח מוצר. חשוב שתשלבו בצוות אנשי תכנון ומהנדסים, מומחי ייצור ואנשי עיצוב ושיווק. הם אלה שיהיו אחראיים על פיתוח, תכנון ותיקוף המודלים העסקיים ומוצרי הדגל הבאים שלכם.

  • אסטרטגייה שקולה ומאוזנת של השקעות במיזמי חדשנות- תשקיעו במיזמי החדשנות שלכם באופן זהיר, נבון ומדוד. בדומה להשקעה של קרנות הון סיכון בחברות סטארט אפ אתם צריכים להשקיע סכומים קטנים בכמה סיבובי מימון, שייקבעו על פי התוצאות , ההתקדמות וההצלחה של המיזם החדשני שלכם. תקפידו על מדיניות מימון הדרגתית וזהירה בכל המיזמים בפורטפוליו החדשנות שלכם. זה יפחית את רמת הסיכונים ויבטיח שההשקעות שלכם יצדיקו את עצמן וישתלמו בהמשך.

סטארטאפים מצליחים לא נולדים מהבזק גאונות חד פעמי ותוכנית עסקית מפורטת לחמש שנים מראש.

כשמדובר בפיתוח מיזמי חדשנות, מדובר בדרך מפותלת, מבולגנת ומעורפלת להצלחה. אתם צריכים לאמץ גישה של גמישות, ניסוי וטעייה, ניתוח של טעויות וכישלונות, נקיטת הימורים וסיכונים מושכלים ולמידה מתמדת ועקבית מטעויות. תחשבו כיצד להתמודד עם הסטארטאפים המהפכניים שיכולים לחסל את העסק שלכם תוך 3-5 שנים. תשתמשו בתבונה במשאבים, בניסיון ובכוח האדם האיכותי שלכם, מדובר ביתרון עצום שאתם חייבים לנצל לטובתכם. תקימו צוותי פיתוח וחדשנות מיוחדים ותתנו להם מימון בהתאם למידת התקדמותם ולתוצאות של מבחני התיקוף ותגובות הלקוחות בשטח.


שאלה שלישית- "מה תעשו כשתוקף הזכויות על הפטנטים שלכם ייגמר?"


התשובה לשאלה הזאת לא צריכה להישמע כך: " נפנה לכל הערכאות המשפטיות ונפעיל לחץ על הרשויות הממשלתיות והרגולטוריות על מנת להבטיח שזכויות השימוש יישארו בידינו ולא יעברו למתחרים".



רישום פטנטים היא דרך חשובה לשימור היתרון שלכם על פני שאר המתחרים בשוק, אבל זאת לא צריכה להפוך לדרך היחידה שלכם להגן על העסק שלכם ולדכא את שאר המתחרים. יצירתיות, חדשנות ופתיחות בניסיון להעניק את הטוב והייחודי ביותר ללקוח זאת הדרך להבטחת השליטה והרווחיות של העסק שלכם. אז תתמקדו בהיבט הזה ולא במאבקים משפטיים וניצול התקנות החוקיות והפיקוח הממשלתי לטובתכם.


אתם חייבים לשמור על תמחור שפוי והגיוני ביחס לשאר החלופות בשוק ולוודא שהמוצרים שלכם עדיין תורמים ומועילים ללקוח, פותרים קושי שמטריד אותו ומשפרים את חייו. במקרה כזה, הלקוח תמיד יתגמל אתכם וירכוש את המוצרים או השירותים שלכם.


אם התאגיד שלכם נשען אך ורק על פטנטים רשומים שהמצאתם לפני המון זמן, ואתם אפילו לא מנסים לחשוב על פתרונות עדכניים, חדשים ורעננים ללקוח שלכם, אז אתם בבעיה גדולה.


לדוגמה, כשפג תוקף רשיון הפטנטים החשובים ביותר של יצרן מכונות הקפה Keurig, החברה ניסתה להשתמש ברעיון ניהול הזכויות הדיגיטלי, שמאפשר להגביל את רשיון השימוש בתוכנות שונות. כך היא ניסתה למנוע משאר המתחרים בשוק להתאים את קפסולות הקפה שלהן למכונות הביתיות של Keurig . במקום לשמר את הרווחיות וההצלחה שלה באמצעות מחיר תחרותי , שירות לקוחות מצוין ומוצר איכותי שבולט מעל כל שאר השחקנים בשוק, היצרן הנואש פנה לערכאות משפטיות ולרגולטרים הממשלתיים על מנת שיחסמו את האיום של המתחרים ויעשו את כל העבודה עבורו. הניסיון הזה נגמר בכמה תביעות משפטיות, ולבסוף החברה הגיעה לסף של פשיטת רגל, המנייה שלה התרסקה והיא נמכרה לקבוצת משקיעים.


תעזבו אותם,תוותרו עליהם, תוותרו עליהם כבר עכשיו.


תשובה אפשרית אחת לשאלה החשובה הזאת היא פשוט לאפשר שימוש חופשי בפטנטים שלכם, עוד לפני שתוקף הרשיון שלהם יפוג. כן, כן, אני מדבר ברצינות ולא בצחוק. במקום להתמודד עם התחרות בשוק ולהחיות את העסק שלכם באמצעים משפטיים, תחשבו על פטנטים חדשים שידהימו את התעשייה שבה אתם פועלים וישנו אותה לגמרי. טסלה היא דוגמה מצוינת לחברה שמאפשרת לכל אחד להשתמש בפטנטים שלה ללא כל חשש מתביעה או עלות כלשהיא. זה מה שיש למייסד ולמנכ"ל החברה אילון מאסק להגיד על ההחלטה המפתיעה שלו:



הובלה טכנולוגית לא נמדדת באמצעות פטנטים שאף אחד אחר לא יכול להשתמש בהם. ההיסטוריה הוכיחה שלא ניתן להסתמך עליהם במאבק מול מתחרה נחוש ובטוח בעצמו. חברה יכולה להוביל את התחום שלה ולהתעלות על פני כל השאר רק באמצעות חזון ייחודי שימשוך, ימריץ וידרבן את המהנדסים הכישרוניים והטובים ביותר בעולם. אנחנו באמת מאמינים שאימוץ גישה ותפיסת עולם של פתיחות ושימוש חופשי בפטנטים שלנו לא יחליש את החברה שלנו או יפגע בה, אלא יעזור לנו לשמור על ההובלה הטכנולוגית של טסלה ובהצלחתה במשימה החשובה של משיכת מיטב המוחות שיש בעולם.


מדובר בשיטה בטוחה לזכות בהערכה ואמון בשוק, אבל אתם לא צריכים להחליט על הצעד הזה רק מטעמים של נתינה ותרומה לאחר.


כיצד ייראה המודל העסקי שלכם אם תאפשרו שימוש חופשי בפטנטים הרשומים שלכם?


חלקכם הגדול בוודאי תוהה איך ליישם את הרעיון הזה במציאות? כיצד לבחון את המשמעות של הפטנטים שיצרתם עבור העסק שלהם ועד כמה הם חשובים להצלחתכם?

על מנת להמחיש כיצד מתן גישה חופשית לשימוש בפטנטים הרשומים שלכם יכולה להתבטא, בואו נסתכל על מדיניות הפטנטים של טסלה:

  • החברה תבטיח את זכויות השימוש החופשי של כל פטנט או כל קניין רוחני אחר המוגן בזכויות יוצרים, השייכים לחברת טסלה. כל אחד רשאי להשתמש בטכנולוגיות ובמרכיבים הקשורים לרכב החשמלי של חברת טסלה ללא כל חשש לתביעה או לקנס.

  • חברת טסלה תאתגר, תעזור לאחרים לאתגר ותשקיע כספים בכל ניסיון לאתגר פטנטים של החברה.

  • חברת טסלה תשווק או תמכור כל מוצר חיקוי שמעתיק את העיצוב, המאפיינים והתכונות של מוצרי טסלה, בין אם זה נעשה בסיוע מצד החברה או בהסכמתה בלבד. החברה מתחייבת להעניק כל תמיכה כספית לצד השלישי שמנסה ליצור מוצרים בהשראת הרכיבים והטכולוגיות של חברת טסלה.

על מנת לעזור לכם להמחיש את השימוש והמשקל של הפטנטים שיצרתם בתוכנית העסקית שלכם, אתם יכולים להשתמש ב"קנבס המודל העסקי". הטכניקה הזאת שהומצאה על ידי אלכס אוסטרוולדר מאפשרת לכם לפרק את הנחות היסוד והמרכיבים החשובים ביותר במודל העסקי שלכם ולחשוב כיצד אפשר לשנות ולשפר אותם. מדובר בכלי מצוין לסיעורי המוחות ולדיונים בתהליך החדשנות שלכם. פשוט תפרקו את המודל העסקי שלכם להנחות היסוד, למרכיבי המפתח ולפטנטים שעליהם הוא מושתת.


כיצד תוכלו להמחיש את התועלת מוויתור על הפטנטים שלכם באמצעות " קנבס המודל העסקי"


כשאתם מדמים כיצד מודל הפטנטים הפתוחים יעבוד בעסק שלכם, אתם מאמצים גישה של אדריכל ומעצב שפתוח לאינסוף אפשרויות שונות, יצירתיות וגמישות. זה יעזור לכם להשתחרר מהמגבלות של המודל העסקי הקיים ויאפשר לכם לאתגר אותו בצורה הרבה יותר נוחה ויעילה. תחשבו כיצד תוכלו לגרום למודל העסקי שלכם לייצר יותר ערך עבור הלקוחות שלכם. אתם צריכים לחשוב מחוץ לקופסא ולחפש הזדמנויות עסקיות חדשות ולא צפויות שיכולות להתאים לכם:

  • תגדירו את הפטנטים שלכם כמשאבי מפתח חשובים בעסק שלכם.

  • תתארו שאתם מורידים את המשאב החשוב הזה. תחשבו על דרכים אחרות לייצר רווחים עבור העסק שלכם.

  • מהם יחסי הגומלין בין המשאבים המכריעים האלה להיבטים אחרים במודל העסקי שלכם ?

טסלה החליטה לוותר על "מנועים" וכך חוללה מהפכה בעולם הרכב. היא לא חששה לחרוג מכל מה שהיה מקובל בתעשייה, והחליטה להשקיע בסוללת הליתיום כמקור האנרגיה של הרכבים שהיא מייצרת. טסלה פשוט מבינה שאין לה מתחרים אמיתיים בתחום המכוניות החשמליות ולכן היא מוותרת על הפטנטים שלה בתחום, ועוברת להשקיע ולהתמקד בתחומים חדשניים נוספים.


כשאתם מנסים להתאים את המוצר שלכם ללקוח ומנתחים את המשוב והתגובה שלו בצורה רציפה ולא פוסקת, אתם יכולים להיות בטוחים שתמיד תדעו מה הלקוח רוצה וצריך ותספקו לו בדיוק את מה שהוא מצפה לקבל. תהיו רמה אחת מעל לכל השאר, ולא יהיה לכם אכפת שאחרים יעתיקו ויחקו את הטכנולוגיות שלכם. אתם כבר תהיו בדרך למוצר החדשני הבא ותפתחו טכנולוגיות הרבה יותר ייחודיות ומתקדמות שיקלעו לצרכים ולדרישות של הלקוח.

המתחרים שלכם יכולים להעתיק את דרך ואופן הייצור שלכם, אבל הם לא יבינו את החזון והתכלית מאחורי המוצרים שלכם.


הם תמיד יפגרו אחריכם בכמה צעדים וישתמשו בפטנטים המיושנים שלכם, בזמן שתקבעו את הסטנדרטים הבאים בשוק. בזמן שהם ינסו לחקות את העיצוב שלכם, הם בחיים לא ינחשו מה יהיה הצעד הבא שלכם, אילו תובנות חשובות קיבלתם מהלקוח ומה כיווני ההתפתחות שלכם בעתיד.


התמקדנו בכל שאלות המפתח האלה, כיצד ממשיכים הלאה?


כשעניתם בצורה כנה ומלאה על השאלות האלה, תנתחו היטב את התשובות שקיבלתם. מדובר בתובנות חשובות שיעזרו לכם ליצור הצעות ערך חדשות, ייחודיות ואטרקטיביות ללקוחות שלכם.


מוצר הדגל שלכם הוא לא יותר מאמצעי להעביר ערך ייחודי וחשוב שיועיל ללקוחות שלכם. אם תחשבו באופן יצירתי, תגלו פתיחות לרעיונות חדשים ותשכחו מכל מה שקיבלתם כמובן מאליו והתרגלתם לנהוג על פיו, אז תמיד תוכלו לחשוב על הצעות ערך חדשות ומוצלחות יותר מהמודל העסקי הקיים. תחשבו כיצד לנצל בדרך אחרת, ייחודית ומקורית את כל המשאבים והיתרונות שלכם. כל מוצר שתפיקו יגלם את החזון המיוחד שמניע את העסק שלכם ומדרבן אתכם להשתפר, להתפתח, לצמוח ולהמציא את עצמכם מחדש על מנת לספק את הטוב , המתאים והמועיל ביותר ללקוח שלכם. אם תתרגלו להפוך תהליכי מציאת מנועי צמיחה ומודלים עסקיים חדשים לתהליך שיטתי, קבוע ומסודר שאתם מבצעים בצורה נבונה ונכונה אז מובטחת לכם הצלחה מסחררת לשנים רבות וארוכות.


10 צפיות0 תגובות
bottom of page